lauantai 21. toukokuuta 2011

Joitakin kuukausia sitten näin pitkästä aikaa ystävääni, ja ehdimme muutaman tunnin aikana puhua varmasti monestakin asiasta. Mikä minulle jäi erityisesti mieleen oli se, kun hän totesi, että puhuessani seksistä kasvoilleni syttyy sellainen valo, että minun olisi selvästikin syytä harrastaa sitä mahdollisimman paljon.

Yksi vaikeimmista asioista transitioprosessin, niin fyysisen, henkisen kuin sosiaalisenkin suhteen, on se, että koen sen vaikuttavan varsin paljon mahdollisuuteeni harrastaa seksiä ylipäätään sekä siihen, millaista seksiä harrastan kun siihen vaiheeseen asti jonkun kanssa pääsen. Erilaisten muutosten läpikäyminen on muuttanut suhtautumistani omaan kehooni ja sosiaaliseen asemaani tavoilla, jotka toisinaan tuntuvat olevan keskenään ristiriitaisia ja jopa täysin vastakkaisia. Samalla kun koen olevani enemmän oma itseni ja sisällä omassa kehossani kuin olen ikinä ennen kokenut, tiedostan myös miten vartaloni muuttuu jatkuvasti epänormatiivisemmaksi ja siirtyy kauemmaksi useimpien ihmisten kokemuksista ja käsityksistä. Kun ennen saatoin harrastaa todella nautinnollista seksiä ventovieraiden kanssa, heittäytyä tilanteisiin ja unohtaa liian ajattelun, nykyään koen että voidakseni päästä jonkun kanssa seksiin asti minun täytyy voida luottaa häneen ja kyetä selittämään itseäni, kokemuksiani, vartaloani ja halujani tavalla, joka ei aiemmin ollut tarpeellinen.

Sosiaalinen sukupuoli, se esittämäni ja esiin tuomani sukupuoli on - uskoakseni - useimpien ihmisten mielestä tietynlaisessa ristiriidassa kehoni kanssa. Hormonihoidon ja mastektomian seurauksena kehoni on tavallaan ristiriidassa itsensä kanssa; se ei ole enää selkeästi feminiininen keho eikä vastaa naisten kehoille asetettuja oletuksia, mutta se ei toisaalta ole myöskään miehen keho siinä mielessä kuin suurin osa ihmisistä, myös minä itse, miehen kehon ajattelee. Toisin kuin voisi olettaa, suurimmat vierauden tai vieroksumisen tunteeni eivät kuitenkaan kohdistu genitaaleihini vaan enemmänkin niihin piirteisiin, jotka tekevät kehoni muodosta vielä suhteellisen naisellisen ja muistuttavat minua aikaisemmasta elämästäni jossa pidin niitä parhaina puolina tyttövartalossani: kapeaan vyötäröön ja leveään lantioon. Hermoilen niistä vaatteet päälläkin, paitoja sovittaessani kiinnitän huomiota siihen, erottuuko vyötäröni liiaksi, ja silloin kun koen oloni epämukavaksi ilman paitaa se johtuu juurikin noista muodoista. Jollain tasolla pelkään, että jos näyttäydyn alasti ihmiselle jonka en voi varmasti uskoa ja luottaa ymmärtävän sukupuoltani, hän alkaakin pitää minua naisena.

Aikaisemmassa elämässäni nautin satunnaisesta seksistä, jossa saatoin asettua tytön rooliin poikien kanssa - monet säätöni olivat minua huomattavasti pidempiä, minusta oli mukavaa tuntea itseni selvästi pienemmäksi ja pidin vastaanottavana ja alistuvana osapuolena olemisesta. En olisi kuitenkaan ikinä voinut seurustella noiden poikien kanssa, ja heti kun jokin tuollaisista suhteista alkoi saada vakavampia piirteitä, minua alkoi ahdistaa. Seurustelusuhteessa halusin kokea olevani tasavertainen, yhdessä kaltaiseni kanssa. Heterosuhteiden dynamiikka tuntui minusta tyttönä oudolta (ja se tuntuu nykyisessäkin positiossani oudolta, joskin eri syistä), ja minua ahdisti se että koin vahvasti olevani suhteessa läsnä tai olemassa nimenomaan sukupuoleni, sen väärän, kautta. Suhteissa tyttöjen kanssa koin oloni helpommaksi juuri sen takia, että silloin en kokenut olevani jokin sukupuoli vaan minulla oli enemmän tilaa olla oma itseni. Pyrin kuitenkin pitämään etäisyyttä lesbopiireihin ja erottamaan itseni lesboista ja lesboudesta, sillä hahmotin 'lesbon' varsin vahvasti tietynlaiseksi sukupuoli-identiteetiksi, jossa naiseus oli oleellista.

Olen miettinyt sitä, miksi koen niin harvoin vetoa muihin transmaskuliinisiin ihmisiin. Vähintäänkin osittain kyse on jonkinlaisesta sisäistetystä transfobiasta, sillä tunnistan ajattelevani että olisi jollain tapaa säälittävää joutua tyytymään johonkuhun toiseen samanlaiseen, että se osoittaisi ettei kelpaa muille, niille oikeille ihmisille joilla on oikea sukupuoli eikä tälläistä keinotekoista ja ongelmallista. Tietenkään en ole rationaalisella tasolla saati poliittisesti tätä mieltä, mutta minun on tunnistettava ja tunnustettava omat tunteeni pystyäkseni käsittelemään niitä, ymmärtämään mistä ne tulevat ja - toivottavasti - pääsemään niistä jossain vaiheessa myös eroon.

Jos mietin asioita käytännöllisyyden kautta niin muiden transmaskuliinisten ihmisten kanssa oleminen tuntuisi hyvinkin järkevältä ratkaisulta; vaikka kokemukset eivät koskaan ole täysin yhtenevät eivätkä eri ihmiset painota asioita samalla tavalla, samankaltainen tai samantapainen tausta antaisi kuitenkin todennäköisemmin mahdollisuuden ymmärtää toista paremmin. Jokin kuitenkin tökkii - joidenkin ihmisten kohdalla se on sitä, että näen heissä omia aikaisempia transitiovaiheitani, heikkoa läpimenevyyttä jota en haluaisi muistella ja joka herättää pelkoa myös omasta nykyisestä läpimenevyydestäni. Lisäksi tuntuu, että kahden kehodysforisen ja sukupuoliongelmaisen ihmisen välinen seksi olisi mahdollisesti todella ongelmallista. Tai sitten ei. Varmaa kuitenkin on se, että nämä asiat johtuvat pitkälti omista epävarmuuksistani oman kehoni ja haluttavuuteni suhteen, ja siksi minun on vaikeaa mieltää muitakaan samassa tilanteessa olevia ihmisiä haluttaviksi.

5 kommenttia:

  1. Seksi on elämän ilo. En näe sinua mitenkään erilaisena seksin suhteen, enkä osaa suhtautua sinuun millään tavalla ongelmana. Uskon, että ihminen joka sinuun tutustuu niin näkee sinut ensisijaisesti ihmisenä, tai ainakin itse niin teen. Luotamus on tärkeä, mutta miten tärkeä on selittely, onko se tarpeen jos ei ole ennenkän olut? Uskon että olet hyvä sellaisena kuin olet. Kukaan ihminen ei kuitenkaan ole pelkkä kuori. Vaikutat epävarmalta. Täytyy vaan uskaltaa elää. Omasta puolestani voin sanoa, ettei sinun tilanteesi haluuttavuuta vähennä, olet varmasti yhtä haluttava kuin ennenkin, en näe mitään syytä siihen ettetkö sitä olisi. Luota itseesi.

    VastaaPoista
  2. Kommenttisi on kaiketi tarkoitettu kannustavaksi, mutta kaikella kunnioituksella, se kuulostaa lähinnä siltä ettet ole lukenut tekstiäni tai vaivautunut ajattelemaan sitä ja että vähättelet kokemuksiani.

    Totta helvetissä olen epävarma! Osaan nähdä sen faktan, että elän transfobisessa ja cisseksistisessä yhteiskunnassa, jossa olen jotain epänormaalia, anomalia, poikkeus jota ei tarvitse ottaa huomioon. Lähestulkoon kaikki ihmiset ympärilläni puhuvat sukupuolesta jonain, joka on sidottu genitaaleihin, ja aika-ajoin teen niin itsekin. Olen joutunut kuuntelemaan transvitsejä jopa ihmiseltä, joka on kiinnostunut minusta siinä mielessä. Jossain määrin olen poikkeuksellisen onnellisessa asemassa moniin muihin transihmisiin nähden, sillä vain yksi(!) ihminen on katkaissut välit minuun kokonaan sen takia, että olen lähtenyt prosessiin. Jos tutustun ihmisiin netissä, monet lakkaavat pitämästä yhteyttä siinä vaiheessa kun selviää, että olen transsukupuolinen.

    En epäile sitä, etteikö olisi ihmisiä jotka pystyvät näkemään näiden asioiden ohi ja pitämään minua viehättävänä. Pointtini olikin lähinnä siinä, että sellaiset ihmiset ovat helvetin harvassa, enkä voi enää olettaa kelpaavani samalla tavalla kuin ennen, kun vastasin tiettyjä ihanteita. Nykyään en enää vastaa, ja se on asia joka minun on hyväksyttävä, mutta ei se kieltämällä mihinkään katoa.

    VastaaPoista
  3. Anteeksi, mutta en vähättele kokemuksiasi, se ei ollut tarkoitus.
    Yritin sanoa juuri tuota mitä viimeisen kappaleen ensimmäisessä lauseessa kerroit, mutta jätän sen tästä lähtien viisaammille, ettei tule väärinkäsityksiä.

    VastaaPoista
  4. Vaikenemisen sijaan kannattaisi ehkä pyrkiä oppimaan palautteesta ja huomioida paremmin, miten muut voivat ymmärtää sanomasi?

    Ensimmäinen kommenttisi antaa ymmärtää että tunnemme, mutta en tunnista sinua tekstistäsi, ja jos tiedämme toisemme niin pidän vähän outona että kommentoit tällaista asiaa anonyymisti blogissani etkä minulle suoraan.

    VastaaPoista
  5. Sneaker foorumilta tässä moi.

    Tämä oli tosi kiinnostavaa lukea, koska mulle seksi on myös valtavan tärkeä osa elämää, mutta en ole koskaan kokenut kykeneväni yhden illan juttuihin (ja ne kerrat kun olen niitä harrastanut, siitä on seurannut hämmennys ja epämääräisen kiusaantunut olo) tai kovin pinnalliseen seksiin muutenkaan. Parisuhteettomaan seksiin kyllä, mutten täysin irtonaiseen. Ennen kuin tiedostin sukupuoliristiriitani täysin, en ihan tiennyt miksen nai ympäriinsä, koska pidin kitseäni kuitenkin sellaisena ihmisenä joka voisi hyvinkin haluta irtoseksiä. Mutta kyse on varmaan ollut juuri siitä, että on ollut tärkeää että kumppanini tietää sukupuolestani ja saan kertoa sille edes jossakin määrin mikä olen. Tuo että "täytyy voida luottaa häneen ja kyetä selittämään itseäni, kokemuksiani, vartaloani ja halujani", kuten sanot, kuulostaa hirveän tutulta, mutta mulla se on ollut nimenomaan jo ennen transitioaikeitakaan. Seksi on ollut mahdollista vasta kun olen ollut edes jokseenkin varmistunut, että toinen tietää ettei ruumiini selitä sukupuoltani täysin.

    VastaaPoista