maanantai 18. kesäkuuta 2012

Jostain syystä olen pari päivää miettinyt, kadunko prosessiin lähtöä. Samaan aikaan tiedostan kuitenkin, miten paljon nautin omasta sosiaalisesta roolistani, enkä todellakaan haluaisi luopua siitä. Mutta luulen ettei omasta sukupuoliahdistuksestani olisi koskaan tullut niin pakottavaa, ellei sukupuoli olisi tarkasti rajattu ja kaksijakoinen asia.

Olen miettinyt, haluaisinko kokeilla mennä läpi tyttönä, ja suhtaudun siihen varsin ristiriitaisin ajatuksin. Toisinaan unohdan täysin, ettei kehoni enää vastaa sitä, mitä se oli ennen - minulla ei ole enää rintoja, olen paljon lihaksikkaampi, ääneni on matala ja jos olisin aiemminkaan ajellut karvoja, nyt niitä pitäisi ajella melko paljon enemmän ja ihan uusilta alueilta. Tyttönä olisin ehkä voinut elää, mutta naiseuteen liitetyt asiat ja odotukset olivat ihan liian ahdistavia. Tai ainakin itse pidin tyttöyttä paljon vapaampana kuin naiseutta, enemmänkin tiettyjen biologisten tosiasioiden myöntämisenä ja niistä huolimatta toimimisena kuin valmistautumisena aikuisen naisen(sic) elämään. Siksi ahdisti, että muu maailma ei tuntunut antavan minulle mahdollisuutta elää sellaista elämää kuin olisin halunnut. Olen kuvaillut olotilaani nyt, prosessin ollessa varsin pitkällä, sanomalla että kun aikaisemmin minun oman itseni, persoonani, ja muun maailman välissä tuntui olevan jonkinlainen muuri, joka esti muita näkemästä minua sellaisena kuin olen, nykyään ei enää tunnu siltä. Luulen että se muuri ja keinotekoisuuden tunne ilmestyisi takaisin, jos oikeasti yrittäisin saada muita näkemään minut tyttönä.

Olen myös miettinyt motivaatiotani. Kuten olen todella monta kertaa sanonut, tyttönä oli helpompi harrastaa seksiä. Tyttönä oli helpompi saada huomiota ja olla varma omasta viehättävyydestään. Mutta pikkuhiljaa olen alkanut tajuta, että suurimmat esteet ovat kuitenkin omassa mielessäni, eivät muiden ihmisten suhtautumisessa. Kukaan ei ole koskaan torjunut minua sukupuoleeni vedoten (paitsi silloin kun olin tyttö!), mutta selitän sen sillä, että olen lähestynyt vain valikoituja ihmisiä, ja jos lähestyisin useampia, jollekin se olisi kynnyskysymys. Kuitenkin monelle ihmiselle kynnyskysymyksiä ovat varmasti esimerkiksi ulkonäköni ylipäätään tai poliittiset mielipiteeni, mutta niistä en stressaa ollenkaan, sillä ne ovat osa minua. Minun pitäisi hyväksyä myös epätyypillinen sukupuoleni osaksi minua eikä nähdä sitä heikkoutena ja poikkeavuutena, kuten nykyään helposti teen. Helpommin sanottu kuin tehty, tosin, mutta kai tässäkin eteenpäin mennään.

Huomasin muuten yhden kiinnostavan ajatuskuvion liittyen tytöksi pukeutumiseen: mietin, että olisiko se nyt sitten muka helpompaa, jos joku pitäisi mua tyttönä ja sitten huomaisi etten olekaan. Ja sitten muistin että ai niin, onhan mulla se pillu.

3 kommenttia:

  1. Hieno ja positiivinen kirjoitus.
    Mukavasti kirjoitettu loppu: "..mietin, että olisiko se nyt sitten muka helpompaa, jos joku pitäisi mua tyttönä ja sitten huomaisi etten olekaan. Ja sitten muistin että ai niin, onhan mulla se pillu." :)

    VastaaPoista
  2. Kiitos kirjoituksistasi! On hienoa lukea tällaista hyvää pohdintaa, varsinkin kun se selkeyttää omia ajatuksiani. Huomasin monessa kohdassa, että "no näinhän minä itsekin ajattelen", vaikka en ollut sitä aiemmin itse osannut pukea sanoiksi.

    Mun mielestä tärkein juttu (tai mulle juuri nyt oleellisin) on tuo, että suurimmat esteet ovat omassa mielessä. Toivoisin, että itse voisin jättää miettimättä sukupuolia ja olla vaan sellainen kuin tunnen olevani, oli se sitten tyttömäistä, poikamaista, naisellista tai miehekästä.

    Jos saa esittää toiveen (tämäkin aiheesta jota itse pohdin), niin olisi kiinnostavaa kuulla siitä miten olet kokenut aikoinaan raskauden/synnytyksen/äitiyden, kun ne ovat vahvasti sukupuolen mukaisen toiminnan olettamusten alaisia. Oletko oivaltanut asioita tarkemmin niiden jälkeen ja miettinyt sukupuolijuttuja vasta sen jälkeen? (Esim. ihan konkreettiset fyysiset muutokset raskaana ollessa, kun rinnat kasvavat.) Itse toivoisin kuulevani ajatuksia tästä aiheesta ylipäänsä joltakin, joka voi ymmärtää, että biologisesti naiselle ei ole aina ihanaa olla "enemmän nainen".

    VastaaPoista
  3. Kiitos, mukavaa että on hyötyä :)

    Ja joo, voisin kirjoittaa aiheesta! En oo tainnut sitä täällä käsitelläkään, koska se kuuluu aikaan ennen prosessia, mutta kyllä sillä oli selkeästi vaikutusta mun prosessiin lähtemiseen.

    VastaaPoista